دانشنامه

برای خرید کتاب با تخفیف و به همراه امضای نویسنده بر روی کتاب کافیست اینجا کلیک کنید.
دانشنامه
نویسنده
آخرین نظرات

شاید افرادی را دیده باشید که با سرعت بسیاری بدون نگاه کردن به کیبورد تایپ میکنند و متن های خودشان را مینویسند. احتمالا افرادی که شما دیده‌اید همگی افراد متخصصی بودند که بخش زیادی از کارهایشان را با کامپیوتر/لپ تاپ خود انجام میدادند و شما نیز گفته‌اید که چون کارشان این است، باید سریع تایپ کنند. اما من معتقد هستم که تایپ ۱۰ انگشتی چیزی است که امروزه همه‌ی افراد باید به آن مسلط باشند. در این مقاله بصورت کامل یاد میگیریم که تایپ ۱۰ انگشتی چیست، چرا باید به آن مسلط باشیم و چطور میتوانیم آن‌را یاد بگیریم؟

تایپ ۱۰ انگشتی دقیقا یعنی چی؟

تایپ ۱۰ انگشتی همانطور که از اسمش پیداست به این معنا است که شما با استفاده از تمام ۱۰ انگشت خود اقدام به تایپ کنید.

در تایپ ۱۰ انگشتی شما هیچ نگاهی نباید به کیبورد داشته باشید و انگشتان شما بصورت کامل باید جای هر کلید را بلد باشند و بصورت خودکار روی دکمه‌ها حرکت کنند.

نکته‌ای که در خصوص تایپ ۱۰ انگشتی وجود دارد این است که تمام انگشتان شما باید در این نوع از تایپ درگیر باشند و انجام اینکار فقط با آموزش صحیح صورت میگیرد. به این معنا که شما باید دقیقا بدانید که هر انگشت‌تان وظیفه‌ی فشردن کدام کلیدها روی صفحه کلید را بر عهده دارد، و دانستن این موضوع جز با یادگیری ممکن نیست.

در ادامه‌ی این آموزش یاد میگیریم که تایپ ۱۰ انگشتی چیست، چرا باید آن‌را یاد بگیریم و سپس به شما بهترین روش های یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی را معرفی میکنیم.

 

فرق تایپ ۱۰ انگشتی و ۲ انگشتی چیست؟

هنگامی که در کارگاه‌ها و سمینارهایمان به افراد پیشنهاد میکنم که حتما تایپ ۱۰ انگشتی را بصورت جدی پیگیری کنند و یاد بگیرند، معمولا بعضی از افراد این جمله را میگویند:

ما با ۲ انگشت تایپ میکنیم اما سرعتمان بسیار بالا هست و به همین دلیل نیازی نیست که تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیریم.

 مهم نیست که سرعت شما در تایپ ۲ انگشتی بالاتر از سرعت تایپ ۱۰ انگشتی من است، مهم این است که من در هنگام تایپ، هیچ توجهی به دستان و کیبورد ندارم و آن‌ها بصورت خودکار و طبق عادت کار تایپ را انجام میدهند، اما در تایپ ۲ انگشتی، شما همیشه باید یک چشمتان به کیبورد باشد و چشم دیگرتان به مانیتور، که ببینید که آیا درست تایپ کرده‌اید یا نه؟!

پس نکته‌ای که در خصوص تایپ ۱۰ انگشتی وجود است این است که به شما اجازه میدهد که علاوه‌ بر اینکه سریع‌تر تایپ میکنید، تمرکزی روی خود تایپ کردن و کیبورد نداشته باشید و همه‌ی حواستان را معطوف کاری که در حال انجام آن هستید بکنید. چیزی که در تایپ ۲ انگشتی ممکن نیست، زیرا همیشه باید ببینید که دو انگشت‌تان روی کدام کلید ها باید قرار بگیرد.

تایپ 10 انگشتی چیست

 یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی برای چه کسانی از نان شب واجب تر است؟

اگر شخصی هستید که بیش از ۲-۳ ساعت در روز را با کامپیوتر و تکنولوژی سر کار دارید، یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی از نان شب نیز برای شما واجب تر است. در ادامه‌ی این مقاله درباره‌ی دلیل هایی که باید تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیریم صحبت میکنیم.

ممکن است فکر کنید که تایپ ۱۰ انگشتی مخصوص برنامه نویس ها، طراحان وب،‌ تایپیست ها، نویسنده‌ها،‌ وبلاگ نویس ها و… . اگر شخصی جز این دسته ها باشد و به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط نباشد، من به شخصه آن فرد را جز افراد حرفه‌ای حساب نمیکنم!

پس اگر برنامه نویس، طراح وب، مترجم، نویسنده، وبلاگ نویس و… هستید و بخش زیادی از کارتان را با کیبورد انجام میدهید، تا زمانی که به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط نشده‌اید، نمیتوانید خودتان را یک فرد حرفه‌ای بدانید. زیرا این مهارت، یکی از پایه‌ای ترین و اصلی ترین مهارت هایی است که هر فردی در این حیطه‌ها باید به آن مسلط باشد.

همانطور که گفتیم برای یک سری از افراد تسلط به تایپ ۱۰ انگشتی یک ضرورت و الزام است. اما بنظر من هر فردی که در روز کارهای بسیار کمی نیز با کیبورد انجام میدهد نیز باید به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط باشد. زیر اینکار برای او مزیت ها و کاربرد های فوق العاده ای دارد که در ادامه میخواهیم به آن‌ها اشاره کنیم. 

چرا همه باید تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیرند؟

در ادامه میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا همه باید تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیرند و یادگیری این مهارت چه فوایدی برای ما میتواند داشته باشد.

 

دنیا دنیای کامپیوتر است!

اولین نکته‌ای که در خصوص این مهارت وجود دارد این است که امروزه دنیا دنیای کامپیوتر، تکنولوژی و فناوری است. شما چه بخواهید و چه نخواهید همه روزه احتمالا مجبور میشوید که زمانی را پشت کامپیوتر باشید و با آن کار کنید. فرقی نمیکند حرفه و تخصص‌تان چه چیزی است. حتما روزانه گذرتان به موس و کیبورد خواهد خورد.

اگر بتوانید تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیرید، میتوانید حس خیلی خوبی هنگام کار با کامپیوتر داشته باشید. در ادامه دلیل های دیگری نیز برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی ارائه میدهیم.

 

صرفه جویی در زمان

یکی از مهم ترین مزایایی که تایپ ۱۰ انگشتی برای شما دارد این است که سرعت انجام کارهایتان را افزایش میدهد. شما با تایپ ۱۰ انگشتی میتوانید سریع تر و بهتر تایپ کنید و اگر این مهارت با به خوبی یاد بگیرید، متن شما کمتر دارای غلط خواهد بود.

شاید بخواهید یک نظر را در یک سایت ثبت کنید، یا یک پست در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، یا شاید هم بخواهید یک مقاله/گزارش برای محل کار یا محل تحصیل خود تهیه کنید. اگر به مهارت تایپ سریع مسلط نباشید، انجام این کارها برای شما بسیار زمان بر خواهد بود. اما اگر سرعت تایپ خود را افزایش دهید و تایپ حرفه‌ای را یاد بگیرید، میتوانید اینکارها را خیلی سریع تر انجام دهید.

 

تمرکز روی اصلِ کار و افزایش بهره‌وری

مزیت دیگری که تایپ ۱۰ انگشتی برای شما دارد این است که تمرکزتان روی کاری که در حال انجام آن هستید را بالا میبرد و در نهایت بهره‌وری‌تان افزایش پیدا میکند.

فرض کنید که در حال نوشتن یک گزارش هستید و به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط نیستید. در این صورت بصورت مداوم باید حواستان به این نکته باید که هم خوب تایپ کنید و هم نکات نگارشی را رعایت کنید.

اما اگر با سرعت بالایی تایپ کنید و به تایپ حرفه ای مسلط باشید، انگشتان شما بصورت خودکار کارشان را انجام میدهند و نیازی به تمرکز شما ندارند. و در این حالت است که شما میتوانید بصورت کامل تمرکزتان را روی کاری که در حال آن هستید بگذارید و آن کار با بهتر انجام دهید.

مثلا اگر برنامه نویس باشید و تایپ ۱۰ انگشتی را بلد باشید، بجای اینکه بخشی از تمرکزتان را روی تایپ کردن بگذارید، میتوانید بصورت کامل روی کد خود و منطق و الگوریتم آن تمرکز کنید که اینکار نهایتا باعث افزایش بازدهی شما خواهد شد.

یادداشت برداری سریع

فایده‌ی دیگری که این مهارت برای شما دارد این است به شما کمک میکند که خیلی سریع یادداشت برداری کنید.

حتما برای‌تان پیش می‌آید که در یک سمینار یا کلاس آموزشی شرکت کنید و بخواهید یادداشت هایی داشته باشید. اگر بخواهید این یادداشت ها را روی کاغذ انجام دهید، سرعت‌تان به اندازه‌ی کافی بالا نخواهد بود.

اما اگر به این مهارت فوق العاده مسلط باشید، میتوانید یک لپ تاپ همراه خود داشته باشید و عمل یادداشت برداری را با آن انجام دهید. اگر سرعت تایپ خوبی داشته باشید، یادداشت برداری میتواند برای شما بسیار جذاب باشد. همینطور میتوانید هر متنی که نیاز به مکتوب کردن آن دارید را نیز بجای نوشتن با قلم و کاغذ،‌ تایپ کنید و در سیستم خود ذخیره کنید.

خود من الان سال‌هاست که هر متنی که بخواهم بنویسم یا یادداشت برداری کنم، اینکار را کمک لپ تاپ و تایپ انجام میدهم و دیگر نوشتن روی کاغذ برای من بسیار سخت شده است. زیرا مهارت تایپ بالایی دارم و میتوانم خیلی سریع و باکیفیت هر آن چیزی که میخواهم را بنویسم و داشته باشم.

 

خداحافظی با قلم و کاغذ

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، اگر به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط شوید و لذت کار با آن را درک کنید، بعد از مدتی متوجه میشوید که چقدر نوشتن با قلم و کاغذ برای شما سخت شده است. دقیقا همان چیزی که من سال‌هاست به آن رسیده‌ام و الان هر متنی که بخواهم بنویسم را با کیبورد آ‌ن‌را مکتوب میکنم.

 

پیشرفت شغلی

یکی از مهارت هایی که قطعا به شما در پیشرفت شغلی تان کمک میکند، مهارت تایپ ۱۰ انگشتی است. مخصوصا اگر کار شما بصورت مستقیم با کامپیوتر و تایپ سر و کار داشته باشد، این مهارت میتواند شما را چندین پله در کارتان پیشرفت دهد.

زیرا این مهارت باعث میشود که کارهایتان را سریع تر انجام دهید، تمرکز بالاتری داشته باشید و… . و این مزایا مواردی است که به شما کمک میکند که در کارتان پیشرفت بهتری داشته باشید. پس این مهارت فوق العاده برای کارتان نیز بسیار مفید خواهد بود.

چرا تایپ 10 انگشتی را یاد بگیریم

 

اشتباهات تایپی کم تر

وقتی که شما با ۲ انگشت تایپ میکنید به تایپ حرفه ای مسلط نیستید، همیشه باید بین کیبورد و صفحه نمایش چشمتان حرکت کند. اما در تایپ ۱۰ انگشتی شما بصورت کامل همیشه به مانیتور باید نگاه کنید و این قانون این روش تایپ است.

به دلیل وجود این قانون، شما همیشه نگاه به چیزی که مینویسید میکنید و اگر غلط تایپی داشته باشید، همان لحظه متوجه آن خواهید شد و آن‌ را اصلاح میکنید. همینطور اگر به تایپ حرفه ای مسلط بشید، دقیقا میدانید که هر انگشت‌تان وظیفه‌ی فشردن کدام کلید روی کیبورد را دارد و اینطور میتوانید تایپ بهتر با غلط های کم تری داشته باشید.

 

کمک به سلامتی و کاهش خستگی

در تایپ ۲ انگشتی یا تایپ ساده، شما باید به روشی بنشینید که از بالا بتوانید به کیبورد نگاه کنید و دکمه ها را تشخیص داده و آن‌ها را فشار دهید. این روش نشستن پشت میز ممکن است در بلند مدت باعث شود که سلامتی شما به خطر بیفتد و همچنین در تایپ های طولانی مدت خسته شوید.

اما در صورتی که به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط باشید، میتوانید به یک شیوه‌ی استاندارد پشت میز و روی صندلی بنشینید و دست‌های خود را روی کیبورد بصورت ۱۰ انگشتی حرکت دهید. این روش تایپ باعث میشود که خستگی کمتری داشته باشید و همینطور سلامتی‌تان به خطر نیفتد.

چطور میتوانیم تایپ ۱۰ انگشتی را یاد بگیریم؟

خب تا اینجا درباره‌ی مزایای تایپ ۱۰ انگشتی صحبت کردیم و به احتمال زیاد به یادگیری این مهارت علاقمند شده‌اید. اما ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور میتوانم این مهارت را یاد بگیرم؟

روش های مختلفی برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی وجود دارد که بهترین روشی که بنظر من الان وجود دارد، یادگیری از طریق سایت های آموزشی تایپ ۱۰ انگشتی است. 

که به نظر بنده تایپو!!بهترین گزینه است و تمامی امکانات سایر سایت ها رو یک جا جمع کرده است و حتی بازی های جذابی برای یادگیری بهتر هم دارد.

تایپو یادگیری رو با بازی های جذاب آسون تر کرده است و با توجه به سایر امکانات کاربر پسند می تونه انتخاب خوبی باشه!!

فقط یکبار امتحان کن خواهی دید که چند ساعت غرق در یادگیری شدی و زمان از دستت در رفته!!!

https://typeo.top

جمع بندی و حرف آخر

در این مقاله و آموزش بصورت کامل با تایپ ۱۰ انگشتی و مزایای یادگیری آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که یادگیری این مهارت چقدر میتواند برای ما مهم، کاربردی و تاثیر گذار باشد.

اگر کار و حرفه‌ی اصلی تان را کامپیوتر سر و کار دارد، مثل برنامه نویسی، وبلاگ نویسی و…. این مهارت چیزی است که از نان شب برای شما واجب تر می‌باشد. اما اگر کاربر حرفه‌ای کامپیوتر نیستید هم این مهارت میتواند برای شما بسیار مفید باشد و با یادگیری آن میتوانید به همه‌ی مزایایی که در بالا درباره‌ی آن‌ها صبحت کردیم دست پیدا کنید.

 بنظرم  همه باید به این مهارت مسلط شن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">