دانشنامه

برای خرید کتاب با تخفیف و به همراه امضای نویسنده بر روی کتاب کافیست اینجا کلیک کنید.
دانشنامه
نویسنده
آخرین نظرات

سفر برای شما تفریح است یا یک سبک زندگی؟

سفر کردن در طول تاریخ همیشه برای ما یکی از محبوب‌ترین تفریحات بوده‌است. با سفر کردن و طبیعت‌گردی علاوه بر این‌که با فرهنگ های جدید آشنا می‌شویم و از مکان های دیدنی نقاط مختلف این کره خاکی لذت می‌بریم؛ مطالب فراوانی نیز یاد می‌گیریم چراکه خود را در یک بازه زمانی از محیط معمول زندگی‌مان دور کرده و شرایط جدیدی را برای زیستن حتی کوتاه تجربه می‌کنیم.

تجربه رهایی یافتن از روزمرگی برای عده‌ای فراتر از یک تفریح می‌شود و میل شدیدی به این پیدا می‌کنند که سفر کردن و طبیعت‌گردی را به یک سبک زندگی برای خود تبدیل کنند؛ اما اگر قرار باشد بیشتر عمر خود را در سفر باشیم پس کی پول دربیاوریم؟

درآمدزایی در سفر

با وجود آن که راهکار های متفاوتی برای این امر وجود دارد اما نهایتا این شما هستید که تشخیص می‌دهید (آدمِ چه کاری هستید؟) . و البته یک سوال مهم تر این است که (واقعا چقدررر عاشق سفر کردن هستید؟) .

قطعا که هستند مشاغلی که سفر کردن یکی از ملزومات‌شان است مثل خدمات در کشتی، مهمانداری هواپیما، کار در آژانس های مسافرتی، کار در هلال احمر و خیلی خیلی شغل های دیگر... همچنین افراد می‌توانند با تحصیل در رشته مدریت جهانگردی و هتلداری زمینه‌ فعالیت در چنین شغل هایی را فراهم کنند.
اما هدف ما بیشتر، پرداختن به مشاغلی است که سفر کردن در آن‌ها یک انتخاب است نه یک الزام!

درآمدزایی در سفر از طریق آموزش زبانکی از محاسن قرار گرفتن در پاندمی کرونا این بود که فهمیدیم خیلی از کار ها به صورت آنلاین ممکن است فقط باید برای ارتقا کیفیت کار ها تلاش کنیم و خلاق باشیم . آموزش زبان یکی از ساده ترین راه های درآمدزایی در سفر است.

نه که فقط آموزش زبان بلکه کلا تدریس کردن یکی از شغل هایی است که همیشه و همه جا می‌تواند کنار شما باشد حتی در سفر! ولی فراموش نکنید که محل رقابت شما دنیای آنلاین است و به طور مداوم باید خود را به‌روزرسانی کنید و با استفاده از روش های تدریس نوین بازدهی کلاس های خود را بالا ببرید.

درآمدزایی در سفر از طریق فروش صنایع دستی

یکی از راه هایی که جهانگرد ها برای کسب درآمد در سفر استفاده می‌کنند ساخت صنایع دستی و فروش آن ها در مقاصد مختلف سفرشان است؛ همچنین خرید صنایع دستی یک منطقه و فروش آن در مناطق دیگر راه حل مناسبی است به شرط آن که درست برای روند خرید و فروش‌تان برنامه‌ریزی کنید و محصولاتی که وزن بالایی ندارند را انتخاب کنید تا حمل و نقل این محصولات در سفر برای‌تان دشوار نشود.

کار داوطلبانه در سفر

خب همان‌طور که از اسمش پیداست در کار داوطلبانه شما درآمدی کسب نمی‌کنید اما هستند مقاصدی که در ازای کار داوطبانه، محل اقامت و غذای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند و این یعنی دو عامل پر خرج سفر کردن را از روی دوش‌تان برمی‌دارند و در کنار آن می‌توانید به طبیعت‌گردی بپردازید.
هرچند ممکن است خوش‌شانس باشید و کارفرما از کارتان خوشش بیاید و به شما پیشنهاد مبلغی را بدهد تا بیشتر در آن محل بمانید و اینگونه بتوانید درآمدزایی داشته باشید.

من شخصا هنوز تجربه کار داوطبانه در سفر را ندارم اما برای ملموس شدن کار داوطلبانه در سفر تجربه یکی از دوستانم را نقل می‌کنم؛ اینگونه که در یکی از روستاهای بکر شمال ایران در ازای پاک کردن محصولات کشاورزی به طور مثال "سیر" یک اقامتگاه زیبای روستایی را برای اقامت داوطب‌ها در نظر گرفته بودند و همچنین وعده‌های غذایی‌شان را تامین می‌کردند، داوطب‌ها در ساعات خاصی به کار اختصاص می‌دادند و بقیه روز را به گشت و گذار و تفریح می‌پرداختند.

برای کار داوطلبانه در سفر نیز در سراسر دنیا پلتفرم هایی طراحی شده اند که از معروف ترین‌شان به Helpx و Workaway می‌توان اشاره کرد.

درآمدزایی در سفر از طریق فریلنسینگ آنلاین

کلا فریلنسر‌ها با تخصص‌های مختلف، برد زیادی می‌کنند. تخصص‌شان را در کوله‌ی سفرشان می‌گذارند و در هر جایی به کسب درآمد می‌پردازند .
تخصص هایی همچون نویسندگی و تولید محتوا، طراحی سایت، برنامه نویسی، بلاگری، ترجمه، طراحی گرافیک و... کار‌هایی است که اگر خود را در آن ارتقا دهید و حرفه‌ای شوید می‌توانید وابسته به محل کار ثابت‌تان نمانید و به عنوان یک فریلنسر به این مشاغل بپردازید.

تولید پادکست نیز یکی از این فعالیت ها است؛ به طور مثال تراولکست پادکستی است که در آن درباره سفر و هرچیزی مربوط به آن صحبت می‌کنند، از تجربه های طبیعت‌گردی می‌گویند و مکان‌های جدید معرفی می‌کنند.

درآمدزایی از طریق توریسم بلاگری و سفرنامه نویسی

حتما خودتان هم شاهد این بوده اید که اینفلوئنسر‌ها در حوزه های مختلف در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام از فعالیت های روزمره خود تولید محتوا می‌کنند.
توریسم بلاگر‌ها هم با به اشتراک گذاشتن تجربه سفر های خود محبوب می‌شوند و کسب درآمد می‌کنند.

توریسم بلاگر یا اینفلوئنسر سفر و گردشگری کیست؟ و فعالیت هایش چیست؟

توریسم بلاگر‌های موفق اصولا آدم هایی هستند که اکثر اوقات زندگی خود را در سفر ها می‌گذرانند و راجع به فرهنگ، مکان های دیدنی نقاط مخلتف جهان، نوع پوشش و آداب و رسوم مردم آن منطقه محتوا تولید میکنند. همچنین اطلاعاتی راجع به رستوران ها، اقامت‌گاه ها، مراکز خدماتی و ... را جمع آوری کرده و آن ها را در اختیار مخاطب‌های خود قرار می‌دهند.

‌همچنین برخی از توریسم بلاگر‌ها از اعتباری که در صفحات مجازی بدست آورد‌ه‌اند استفاده می‌کنند و مخاطب‌هاشان را به شرکت در پروژه های توسعه روستایی دعوت می‌کنند و مخاطب‌هاشان، با دونیت کردن می‌توانند در این پروژه های توسعه روستایی سهیم باشند.

سفرنامه نویسی

از دیر باز سفرنامه نویسی فعالیتی محبوب برای بزرگان تاریخ بوده است، تاریخچه سفرنامه نویسی آنچنان قوی است که به یک سبک ادبی نیز تبدیل شده است. اگر به سفرنامه نویسی علاقه دارید حتما نمونه های خوب سفرنامه نویسی را مطالعه کنید؛ این به شما دید می‌دهد که از مشاهدات و تجربیات سفرتان دقیقا چه چیز هایی را باید انتخاب کنید و به مخاطب ارائه دهید.

توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها شاید در ابتدا درآمد ثابت و زیادی نداشته باشد اما افراد در طول تاریخ و همچنین دوره معاصر ثابت کرده‌اند که در هر کاری می‌توان حرفه‌ای شد و درآمدزایی داشت.

چطور هزینه های سفر را کاهش بدیم؟

خب برای این که سفر کردن و طبیعت‌گردی را از یک تفریح به سبک زندگی‌تان تبدیل کنید علاوه بر درآمدزایی باید هزینه های سفر را نیز کاهش دهید. شاید اقامت در هتل های لوکس و استفاده از امکانات گران قیمت مناطق مختلف سبک سفر مورد علاقه خیلی‌ها باشد اما از نظر من اصل سفر به رو‌به‌رو شدن با تجربیات و چالش های جدید است.
حتی گاهی به این فکر می‌کنم چرا باید از محل سکونت خود که امکانات رفاهی لازم را دارد به یک مکان دیگر عزیمت کنم که همان امکانات رفاهی مشابه را داشته باشد؟

پس همیشه ارتقای امکانات رفاهی موجب خوشنودی ما نمی‌شود و گاها بشر به دنبال یافتن ارزش‌های متفاوت‌تری در زندگی خود می‌گردد به طور مثال مفهوم " مهاجرت معکوس " که به تازگی هم به علاقه‌مندان آن روز به روز اضافه می‌شود.
از موضوع اصلی دور نشویم! شاید بعد تر راجع به مهاجرت معکوس هم یادداشتی نوشتم .

یکی از هزینه‌های اصلی سفر، هزینه رفت و آمد بین شهر‌ها است که به روش هیچهایک کردن می‌توانید این هزینه را کاهش دهید.

هیچهایک در فرهنگ لغت انگلیسی با عبارت ( سفر کردن با سواری رایگان گرفتن از وسایل نقلیه) معنی شده است. اما در جواب اینکه چگونه هیچهایکر شویم ؟ با وجود سختی هایی که هیچهایک دارد پاسخی ساده دارد.
در ابتدا کافی است کوله سفرتان را جمع کنید و به دل جاده بزنید، هیچهایکر‌ها معمولا کنار جاده می‌ایستند و با نشان دادن علامت دست 👍 رانندگان را متوجه این می‌کنند که اصطلاحاً (می‌خواهند هیچهایک بزنن) اما برای این که هیچهایک با ریسک پایین‌تر داشته باشید باید به برخی نکات توجه کنید.

۱· خودتان را برای پیاده روی های طولانی آماده کنید!

گاها ممکن است در جایی از جاده قرار داشته باشید که تردد وسایل نقلیه کمتر صورت می‌گیرد و مجبور باشید خودتان را به جای دیگری برسانید تا آن جا وسیله نقلیه مناسب هیچهایک را پیدا کنید.

۲· آب و خوراکی همراه خودتان داشته باشید

این را در نظر داشته باشید که در هیچهایک شما همسفر راننده وسایل نقلیه می‌شوید و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، پس بهتر است مقداری میوه و تنقلات همراه خودتان داشته باشید تا سفر را برای خود و راننده لذت بخش تر کنید.
علاوه بر آن ممکن ساعات طولانی موفق نشوید که ماشینی برای هیچهایک پیدا کنید و فروشگاهی هم در آن نزدیکی نباشد بنابرین بهتر است به مقدار لازم آب و خوراکی همراه خود داشته باشید.

۳· تنهایی هیچهایک نکنید!

به هر حال خطرات موجود در راه را نمی‌توان نادیده گرفت، سعی کنید یک یا دو همراه برای هیچهایک کردن داشته باشید.
ضمنا می‌توانید در شبکه های جتماعی با هیچهایکر های ایرانی و توریست های خارجی که قصد هیچهایک در ایران را دارند ارتباط برقرار کنید و همسفر آن ها شوید؛ اگر هم قصد هیچهایک خارج از ایران را دارید می‌توانید از سایت ها و اپلیکیشن های مخصوص هیچهایک استفاده کنید.

۴· نترسید و با راننده ها هم صحبت شوید و ارتباط بگیرید

این کار در ابتدا شاید کمی دشوار به نظر برسد اما سر صحبت را باز کنید! ممکن است خیلی از راننده‌ها چیزی از هیچهایک ندانند؛ راجع به هیچهایک کردن به آن ها اطلاعات بدهید و از تجربیاتشان بپرسید.

جمع بندی

در مورد هیچهایک کردن مطالب زیادی هست که می‌شود راجع به آن صحبت کرد اما صرفا تحت عنوان یک راه حل برای کاهش هزینه‌های سفر به شما معرفی کردم.
اگر فکر می‌کنید عاشق سفر کردن هستید و به یکی از این تخصص‌ها هم علاقه دارید در آن حوزه بیشتر مطالعه کنید و به یک حرفه‌ای تبدیل شوید تا نهایتا دل به جاده بزنید و نگران هزینه ها نباشید.

همچنین اگر شما راه حل دیگری می‌شناسید توی کامنت ها به من هم معرفی‌اش کنید. و نهایتاً اینکه ممنونم وقت گذاشتید و این یادداشت رو مطالعه کردید به امید اینکه مفید واقع شده باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">