دانشنامه

برای خرید کتاب با تخفیف و به همراه امضای نویسنده بر روی کتاب کافیست اینجا کلیک کنید.
دانشنامه
نویسنده
آخرین نظرات

زبان برنامه نویسی چیست؟

برای تعریف زبان برنامه نویسی باید بگوییم که این زبان قراردادی است که با در اختیار داشتن مجموعه ای از دستورالعمل ها می تواند خروجی مناسب با نیاز شما را تولید کند. زبان های برنامه نویسی به جهت پیاده سازی و ارائه الگوریتم ها استفاده می شوند.

زبان های برنامه نویسی در حوزه های مختلف و به چند دسته تقسیم می شوند. زبان های برنامه نویسی را می توانیم بر اساس پلتفرم و حوزه‌ های آنان تقسیم بندی کنیم. پلتفرم زبان های برنامه نویسی به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

برنامه نویسی موبایل

برای ساخت اپلیکیشن های موبایل در پلتفرم های مختلف مانند اندرویدی و ios از برنامه نویسی تحت زبان های مختلفی استفاده می شود. در واقع زبان های برنامه نویسی که با استفاده از آن برنامه های کاربردی و بازی هایی برای موبایل طراحی می شود را برنامه نویسی موبایل می گویند. از جمله زبان های برنامه نویسی که از آن ها جهت ساخت نرم افزارهای موبایل استفاده می ‌شود می ‌توان به جاوا، پایتون، سی شارپ، بیسیک و کاتلین اشاره کرد.

برنامه نویسی دسکتاپ

در میان انواع زبان های برنامه نویسی جهت ساخت نرم افزارهای مورد نیاز دسکتاپ زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده می شود وجود دارند. برنامه نویسان برای طراحی نرم افزار های سیستم عامل هایی مانند ویندوز، مکینتاش، لینوکس و سایر موارد از زبان های خاصی استفاده می کنند. نرم افزار های ویندوز مانند نرم افزارهای چند رسانه‌ ای، اتوماسیون اداری و مرورگرها با استفاده از این زبان های برنامه نویسی طراحی می شوند. از میان زبان های برنامه نویسی در این حوزه می توان به گزینه های زیر به عنوان کاربردی ترین آن ها اشاره کرد.

زبان های برنامه نویسی ویندوز: java, javascript, و c#

زبان های برنامه نویسی لینوکس: پایتون و جاوا

زبان های برنامه نویسی مک: سویفت

برنامه نویسی وب

گسترش استفاده از اینترنت موجب شده که برنامه نویسان حساسیت خاصی به این حوزه داشته باشند. امروزه از پرکاربردترین و رایج ترین زبان های برنامه نویسی در ساخت نرم افزارهای این حوزه استفاده می شود. تمام جزئیات و صفحاتی که شما در سایت و اپلیکیشن های خرید و فروش اینترنتی، وب سایت ها، ایمیل و صفحات اینترنت مشاهده می کنید از این نوع زبان برنامه نویسی هستند.

فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی و وب سایت ها مهمترین دلیل برای طراحی زبان برنامه نویسی وب بوده است. فراموش نکنید که زبان برنامه ریزی وب در دو دسته تقسیم می ‌شود. دسته اول که به گروه users یا کاربران اشاره دارد از زبان های برنامه نویسی html و javascript در ساخت صفحات در آن استفاده می شود. دسته دیگر در این زمینه سرورها هستند. برای طراحی در این دسته نیز از پایتون، php و ASP. NET در برنامه نویسی استفاده می شود.

تقسیم بندی انواع زبان های برنامه نویسی

به علاوه می توان از دیدگاه حرفه ای تری انواع زبان های برنامه نویسی را تقسیم بندی کرد. تقسیم بندی بر اساس شیوه های زبان برنامه نویسی، سطح زبان ها و ترجمه زبان های برنامه نویسی انجام می پذیرد.

شیوه های زبان برنامه نویسی

شیوه و الگوی زبان برنامه ‌نویسی در واقع بیان می کند که هر زبان به چه شیوه ای طراحی شده است. یک زبان برنامه‌ نویسی می‌ تواند چند شیوه را نیز پشتیبانی کند. به طور مثال برنامه هایی که با استفاده از ++c نوشته می شوند بر اساس روش شی گرا هستند. این روش با روش رویه مخالف است.

سطح انواع زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی بر اساس سطح به سه دسته تقسیم می شوند. قبل از ساخت کامپیوترهای امروزی زبان های برنامه نویسی به شکل سطح پایین یا زبان ماشین در دسترس بودند. زبان ماشین سطح پایین، بسیار کند و خسته کننده بود. این زبان خطای زیادی نیز به همراه داشت.

مهندسین به فکر ساخت یک زبان کاراتر و ساده تر افتادند. دومین زبان را که سطح میانی یا اصلی نامیده می شود از نمادهای خاصی بهره می برد. با این حال این زبان نیز نمی توانست به طور کلی نیازهای برنامه نویسان را پاسخگو باشد. این شرایط موجب شد که برنامه نویسان به فکر ایجاد یک زبان سطح بالا بیفتند.

زبان ماشین یا سطح پایین: تنها از کدهای 1 و 0 استفاده می کند.

زبان اسمبلی یا سطح میانی: برنامه نویسان از کدها و نمادهای خاصی در استفاده از این زبان برنامه ‌نویسی بهره می برند.

زبان سطح بالا: شباهت زیادی به زبان محاوره انسان دارد. این زبان به خوبی توانسته نیازهای برنامه نویسان را پاسخگو باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">